"שיהיה לך שבת שלום וניפגש במהרה": שורד השואה שנפטר היום וייטמן בער"ש

בנצי לייזרוביץ No Comments on "שיהיה לך שבת שלום וניפגש במהרה": שורד השואה שנפטר היום וייטמן בער"ש
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

במיאמי שבפרולידה נפטר לפני מס' שעות ר' יצחק פרידמן ניצול שואה בגיל 102. ר' יצחק פרידמן התגורר עד לפני 3 שנים בארה"ב. הוא נפטר במיתת נשיקה , לא התעורר משנתו והיה צלול בדעתו עד לרגע פטירתו.

בתו הגב' טובה המתגוררת כאן בארה"ק סיפרה  ל'קול חי' לפני זמן קצר, על אביה המיוחד שורד השואה ר' יצחק פרידמן שהיה השריד האחרון לכל משפחתו.

"אבא, היה אדם מיוחד מאד. אדם צדיק", פותחת בתו את השיחה המיוחדת, ומספרת כי "במשך 45 שנים יום יום הוא פתח את יומו באמירת כל ספר תהילים". בתו מוסיפה כי "מכל משפחתו שעברה את השואה הוא היחיד שניצל מכל המשפחה כולם נהרגו בשואה".

רבי יצחק זכה להאריך ימים ואף זכה "בגיל 100 לחגוג יום הולדת עם כל הצאצאים. על זיכרון האישי שלו מספרת ביתו כי "הוא היה ממעט מאד לדבר על השואה". אבל "הוא כן סיפר לנו כי עבר 4 מחנות השמדה ובכל מחנה ראה נספים רבים".

"הוא סיפר איך ניצל פעם ממוות מהשטן הנאצי, "הוא היה עם עוד חבר שלו במחנה,  הנאצי שהיה שם רצה שינקו לו את הנעליים בתמורה לפרוסת לחם. רבי יצחק סיפר כי התחלנו לרוץ לעבר הגרמני אני ועוד חבר", אך הוא השיג אותי וניקה את הנעליים לגרמני, כשסיים חברי הוא ביקש את פרוסת הלחם שהובטח לו, ובתגובה הנאצי המרושע ירה בו. "אני ברחתי ובכך ניצלתי", מתאר יצחק את ההתעללות השטנית במחנה.

"אחר המלחמה התגורר באיטליה הוא למד שם חזנות ועד לפני שנתיים (גיל 100) היה משמש כחזן בבית הכנסת הגדול במקומות שונים בארה"ב ועוד".

נישואין בפעם השנייה, "בגיל 86 התחתן בשנית לאחר שאשתו הראשונה נפטרה".

על היום הולדת הנדירה מספרת בתו, "בגיל 100 עשינו לו כל הצאצאים יום הולדת במיאמי. כולנו בנים בנות נכדים ונינים היינו שם. הוא אמר לא פעם לנכדו ר' יהודה הנפלינג מנהל חברה קדישא של ירושלים כשאני בגיל כזה עם כל הצאצים זה הנקמה והתשובה למה שעברתי בשואה ולגרמנים ימ"ש".

אוד מוצל מאש: "אנשים רבים היו מגיעים אליו לבקש ברכה לזיווג ועוד. הוא אמר להם, מה אתם באים אליי? יש רבנים. וענו לו: מי שניצול משואה כזו הברכה שלו היא ברכה מיוחדת. ואכן ברכותיו היו מתקיימות לאחר זמן לא רב".

בתו מספרת כי רק אתמול שוחחה איתו בטלפון הם דיברו ולקראת סוף השיחה אמר לה, "שיהיה לך שבת שלום וניפגש במהרה בבנין ביהמ"ק". בתו ענתה לו, "אבא, יום שני היום נדבר עוד עד שבת. אבל אלו המילים האחרונות שאמר לה שיהיה לך שבת שלום ושיהיה לך הרבה נחת מהילדים ומהנכדים".

לפי המתוכנן ביום שישי ראש חודש אייר יגיע ארונו לארץ וייטמן בהר המנוחות לצד רעייתו הראשונה. "שיהיה לך שבת שלום" – יום שישי היא תראה אותו אך הפעם בלוייה מצומצמת, היא תראה את האבא שהביא נקמה גדולה לנאצים בהקמת משפחה מבורכת עם צאצאים רבים.

נכדו ר' יהודה הנפלינג מוסיף כי מי שרצה לדבר איתו בבוקר תשובתו היתה: " לפני שאסיים ספר תהילים לא נוכל לדבר רק אח"כ, וכך היה יום יום במשך 45 שנים".

כשהיינו אצלו לפני שנתיים הוא שורר לנכדים חזנות מקטעי תפילה.

כאמור רבי יצחק זצ"ל נפטר בבוקר יום השואה במיתת נשיקה כשלא התעורר משנתו. לא סתם הוא נפטר ביום ובתאריך זה כ"ז בניסן- יום השואה.

ת.נ.צ.ב.ה



0 תגובות